مقاومت سایشی پارکت (AC) چیست؟

مقاومت سایشی پارکت (AC)

مقاومت سایشی پارکت (AC) چیست؟

مقاومت سایشی پارکت (AC)

 

یکی از استانداردهای مهم در انتخاب پارکت، مقاومت سایشی پارکت (Abrasion Criteria)  میباشد که توسط تولیدکنندگان اروپایی پارکت لمینت تعریف شده و به طور مختصر با  AC  نمایش داده میشود.
این استاندارد، مقاومت لمینت را در برابر سایش، لک و حرارتی در حد آتش سیگار مشخص می کند.
استاندارد سایش همچنین میزان مقاومت پارکت در برابر اثر پایه مبلمان و چرخ را نشان میدهد.
عدم موفقیت محصول فقط در یک آزمون برای رد صلاحیت دریافت این استاندارد کافی است.
امروزه رتبه AC پارکت یکی از پارامترهای مهم در انتخاب پارکت مناسب برای فضای مسکونی یا اداری می باشد.
لایه رویی پارکت لمینت ها در برابر سایش مقاوم می باشد که به دلیل وجود عنصر (Al2O3) (آلمینیوم تری اکسید) می باشد و درصد این عنصر در لایه بالایی میزان مقاومت در برابر سایش را مشخص می کند.
AC1 و AC2:
پارکت ها با این درجه AC، معمولا ضریب ساییدگی پایینی دارند و به راحتی خش برمی دارند. از این لمینت ها در فضاهای کم تردد مثل اتاق خواب استفاده می شود.
AC3:
ضریب ساییدگی نسبتا بالایی دارد و برای کاربرد مکان هایی که معمولا بدون کفش روی آن راه می روند، مناسب است. به لمینت هایی با این ضریب ساییدگی لمینت ضدخش می گویند. ولی این بدان معنا نیست که لمینت به هیچ وجه خش برنمی دارد. ولی مقاومت و دوام آن خیلی بالاتر از لمینت های AC1 و AC2 است.

AC4:
اگر قرار است لمینت در فضای اداری یا تجاری استفاده شود که افراد با کفش روی آن راه می روند، بهتر است لمینت AC4 به کار ببرید. از لمینت های ۸ میل AC4 در فضای مسکونی هم استفاده می شود که دوام و کیفیت بالایی دارد. به این لمینت ها، لمینت ضد خش هم می گویند.

درجه سایش AC5 نیز موجود می باشد ولی باتوجه با مقاومت مناسب AC4 کمتر مورد استفاده قرار می گیرد وعموماً درجه سایش AC4 در اکثر موارد کافی و مناسب می باشد.
دربین این ۵ درجه ، درجه سایش AC3 برای استفاده در مکان های پرتردد خانگی کافی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

رمان سکسی